مصرى

معا سنجعل بالكلمة سلاح وبالحب درع ندافع عنكى يا مصر

الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 

حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام

كاتب الموضوعرسالة
Ronaldo
مشرف منتديات دردشة مصرية
مشرف منتديات دردشة مصرية

مُساهمةموضوع: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الأحد مارس 23, 2008 4:12 am

الموضوع ده بقلمى وعلى فكره هو برده اضهد للحكومه والمسؤولين اللى مش عاجبهم العجب
1: الحكومه
هى طبعا حكومه مش عاجبها العجب ولا الصيام فى رجب
(1)الناس تربى دقنها ويصلوا ويلبسوا الجلاليب البيضا يقولوا لا دول هما الارهاب اللى خاربين البلد ويخدوهم على المعتقلات وانا اعرف ناس كتير من النوع ده
(2)والناس اللى بتحشش واللى يسقطوا البنطلون ويمشوا فى الشارع يطوحوا ويتمنوا يشوفوا مزه حلوه يمشوا وراها برده يخدوهم ولبسوهم قضايا ويسجنوهم وبرده انا اعرف ناس من النوع ده
(3) الناس اللى فى حالها بقه مش عارفه تعمل ايه محتارين يمشوا خطوه يقابلوا شيخ ينصحهم يصلوا ويبقوا معاهم ويسبوا يمشى وتيجى الحكومه ناخد الشيخ الراجل يقول لا دول سكتهم مش حلوه يمشى شويه يقابل صحابه قاعدين يحششوا ومصممين ان الواد ياخد يا كرفه يا سموسون وطبعا الكل فاهمنى والراجل من فراغه يرضى ويشد ويشرب السمسون تيجى الحكومه تاخده ويتحروا عنه يلاقوه معلوش حاجه ويطلع زى ما كان الاول ويرجع تانى يقابل الشيخ وبعديه صحابه
ومن هنا نعرف ان الحكومه مش عاجبها العجب والصيام فى رجب
2:المسؤولين
شغل مفيش عيش مافيش مفيش اكتر من الحشيش
(1)نبدا بالشغل طبعا كلنا شباب وعارفين ان كل واحد متخرج من كليه معينه ما بيشتغلش بالمؤهل اللى معاه يعنى ممكن طالب الحقوق يبقا كناس والدكتور يبقى شيال وهكذا وطبعا كلنا بنتفرج على التلفزيون وهما بهزقوا فينا ويعملوا اعلانات على الشغل ويقولك انت قاعد على القهوه ليه قوم الحق قطر الشغل قبل ما يفوتك وترخ تلاقى القطر فاتك وطبعا كلنا مش فاهمين قصدهم من الاعلان ده اقولك انا ايه قصدهم بيقولك فى شكاوى ان مفيش شغل ومفيش مكان فى الاهاوى فا هما عملوا الاعلان عشان الشباب تقوم تتصل واللى بعديهم يلاقوا مكان فى القهوه وياريت هو شغل عدل ده لو حد راح ده بيبقى شغل شيل رتش ومبانى وما ينفعش فيه الا الصعايده
(2)العيش بقه بيقولك العيش مدعم وجميل وحلو وشكله يشرح القلب بس هما اصلا ما يعرفوش حاجه عن شكله وتلاقيهم حتى ما بيكلهوش دى ناس بتاكل حلاوه بالقشطه لكن العيش بيطلع اسووووووووود وشكله بقرررررررررف وياريتك بتجيبه الا بعد عذاب حتى تلاقى الواحد واقف فى طابور كبيييييييييييير عشان يوصل عند الشباك ولما يوصل يقولوله العيش بالكارته لازم تعمل كارته بخمسه جنيه وحصتك ما تزيدش عن بجنى عيش فى البوم فا الراجل يطنش العيش فى اليوم ده وما يجبش عشان يعمل الكارته وبعد ما يعملها يروح تانى يوم عشان ياخد حصته اللى بجنيه ويقف فى الطابووور تانى ويوصل عند الشباك وما يلاقيش الجنيه فى جيبه زى ما كان حطه ويفضل الراجل يفوت يفوت لحد ما يعدى الشهر كله ويرجع يطلبوا منه كارته جديده وطبعا لو حد اخد عيش من الطابور ده بيبقى اتنين ولا تلاته ليه مع ان حصه الدقيق تشغل الفرن من الفجر لحد الساعه 10 ص بس ايه اللى بيحصل الدقيق يوصل الفرن مثلا 20 شكاره طبعا هو اكتر من كده بس اللى بيشتغل بيه الفرن 5 شكاير بس وال15 الباقيين يتباعوا فى السوق السودا عشان الريح فيها زياده ولما يجوا بتوع التموين الناس تفرح بس هما بييجوا اصلا عشان ياخدوا حصتهم فى الدقيق اللى اتباع فى السوق السودا بس بياخدوها على اساس ان هى ضرايب
(3) الحشيش مفيش اكتر منه فى السوق المصرى ودلوقتى كمان بيتباع فى السوبر ماركت والله يخليلنا الحكومه اللى مكيفانا ومرخصالنا الحشيش ده الدبوس بخمسه جنيه واللى يغيظك ان هما بيتكلموا عليه فى التلفزيون على انه سلعه زى فى يرنامج كانوا مستضفين مسؤول وبيكلموه عن الغلاء وكده قالهم ان الحشيش عندا اهو رخييص جدا جدا وبيتكلم عليه وكانه باكوا بسكوت والشباب يدخلو فى الحشيش وبعد كده يخشوا الصيدليه يشتروا البرشام اللى انته عارفينه طبعا وبعد كده الحقن وبد كده البدره وهو ده اللى الحكومه عايزه الشباب تعمله عايزاه مسطول علطول ومش فاهم حاجه والشباب عندنا ما بقاش يفكر ولا حيعرف يفكر طول ماهو كده

فقلت له: نعم
فشق بالمشرط جيبَ معطفي
وأخرج القلم !
هزَ الطبيب رأسه.. ومـــال وابتسم
وقال لي :
ليس سوى قلم
فقلت: لا يا سيدي
هذا يد..وفم
رصاصة ..ودم
وتهمة سافرة.. تمشي بلا قدم!

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
super man2
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الأحد مارس 23, 2008 9:44 pm

لا اله الا الله
يا عم الحريف الواحد مننا ساكت وصابر ليه
والله بس علشان(واطيعوا الله والرسول واولى الامر منهم)
يعنى زنبنا فى رقبتهم
كيمو
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الثلاثاء مارس 25, 2008 12:35 am

علي فكرة يا سوبر ربن وصانا ان احنا نطيع اولي الامر بس لما يغلط لازم نعدلة لو متعدلش نعزلة
وعلي فكرة يا رونالدو الموضوع جميل جدا وكلة واقعي وحقيقي
Ronaldo
مشرف منتديات دردشة مصرية
مشرف منتديات دردشة مصرية

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الأربعاء مارس 26, 2008 2:20 am

شكرا يا شباب على التفاعل
بس بصراحه انا الموضوع كاتبه بالعاميه
لكن دى حقيقه مره احنا بنعيشها أو بمعنى أوضح أغلب شباب البلد عايش الحياه دى
تفتكروا نفضل زى ما احنا ونقول ما هما هيتحاسبوا
يا لهووووووووووى
حرام عليكم والله طيب ما نصلح شويه ونعمل خير فى الناس دى
يمكن يلحقوا يدخلوا الجنه

فشق بالمشرط جيبَ معطفي
وأخرج القلم !
وقال لي :
ليس سوى قلم
هذا يد..وفم
رصاصة ..ودم

super man2
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الأربعاء مارس 26, 2008 11:15 pm

يا عم طيب ازاى نتمرد على الوضع
ما ينفعش دى بلدنا برضه
عاشقة وسوف
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الخميس مارس 27, 2008 12:21 am

مفيش في ايدينا حاجه لان حتي الهروب تمنه غالي ده لو عرفت تطلع من البلد
the islamic Condor
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الخميس مارس 27, 2008 1:49 am

اه ... الكلام حلو ... وبعدين ... انا نفسى مره نبطل كلام.. احنا كده اكتر شعب بيستهلك كلام فى العالم ... عارف لو الكلام عليه فواتير زى الكهربا والمياه والغاز .. الناس كلها حتمشى تهبهب فى الشارع حيقلبوا خرس... انما الحاجه الوحيده اللى فى البلد ببلاش الكلام .... بهبوه بهبيه هبا هبا
كيمو
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الخميس مارس 27, 2008 2:41 am

مش حوار كلام بس الفكرة الا انا عايز اوصلها من ان ولي الامر لو غلط توجهه بس بعضنا بيقول دي بلدنا انا مبقولكش خونها وبعضنا الاخر بيقول مفيش في ايدينا حاجة عارفة مفيش لية
لان لما حد بيتكلم من الشعب بيتكلم لوحدة انما لو 70 مليون اتكلموا شوفوا اية الا هيحصل
هتقولي 70 مليون يتكلموا ازاي هقولك لو كل واحد صحي ضميرة لمجرد ساعة لو كل وحد نسي الخوف ولو للحظة وعلي فكرة لو عملوا كدة سهلة جدا ان السبعين مليون يتكلموا مع بعض
أبو تريكه
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الخميس مارس 27, 2008 9:18 pm

نحن لسنا شعب جبان بل نحن شعب طيب وغلبان شعب عايز يفرح ومستني اي حاجه علشان يفرح هو احنا لازم نعملوا مظاهرات والشوايتين دول علشان نبقوا شعب شجعان...
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الجمعة مارس 28, 2008 9:37 pm

صح انا مع ابو تريكه احنا شعب طيبين فعلا وكمان احنا معنا ربنا الى احسن من الكل
الطائر الحزين
المشرف العام
المشرف العام

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   السبت مارس 29, 2008 12:05 pm

رونالدو

موضوع رائع

بس احنا فعلا مش شعب جبان فعلا احنا يمكن نكون طيبين زيادة عن اللزوم يمكن نكون غلبانين زيادة عن اللزوم والحكومة معانا مستغلة النقطة دى وبشده وماسكة علينا بيد من نار
سوبر احنا بادينا كتير لو كل واحد مننا صلح اللى يقدر علية هايتصلح كتير اوى
وجيمى احنا مش بتوع كلام لو كل واحد مننا هنا اشتغل وراعى ربنا فى شغلة هايتحل كتير من المشاكل انا مش باقول قوم اعمل مظاهرة او حارب او اعمل انقلاب انا باقول احنا نحل بالى فى ايدينا كل واحد مننا هايجى علية اليوم ويشتغل فى اى مكان او يسافر ومسيرة هايرجع لو بدأ صح هايكمل صح

محب الحياه
عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   السبت مارس 29, 2008 7:17 pm

احنا فعلا طيبين
بس طيبين لدرجة (الهبل ) وبقينا ملطشة اى حد ممكن يضحك علينا
بس اكيد لازم هيجى (يوم تترد فية المظالم ابيضعلى كل مظلوم اسود على كل ظالم )
لا بجد الواحد فعلا مش لازم يستنى اليوم دة لازم نعمل حاجة اى حاجة
انا سمعت ان فى اضراب قريب ياريت كل واحد فينا يشارك فية
اهو اى حاجة نحاول نظهر اللى جوانا شوية
super man2
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   السبت مارس 29, 2008 10:11 pm

الاضراب يوم 6 ابريل الاحد القادم
عاشقة وسوف
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الأحد مارس 30, 2008 12:14 am

المهم منكنش بنعمل اضراب علشان الناس عاوزه كده المهم نكون من جوانا عاوزين نعمل كده ومؤمنين اننا هنعمل حاجه
Ronaldo
مشرف منتديات دردشة مصرية
مشرف منتديات دردشة مصرية

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الأحد مارس 30, 2008 11:53 am

يارب نتحرك بقه
كفايه كده كفايه

فشق بالمشرط جيبَ معطفي
وأخرج القلم !
وقال لي :
ليس سوى قلم
هذا يد..وفم
رصاصة ..ودم

أبو تريكه
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   الخميس أبريل 03, 2008 7:55 pm

ياريت والله نكونوا ايجابيين ولو لمره... ياسيدي كن ايجابي حتي امام نفسك..
Ronaldo
مشرف منتديات دردشة مصرية
مشرف منتديات دردشة مصرية

مُساهمةموضوع: رد: حكومه مستغله شعب جبان, حراااااااااااااااااااااااااااام   السبت أبريل 05, 2008 2:38 am

ياريت يا أبو تريكه ياريت

فشق بالمشرط جيبَ معطفي
وأخرج القلم !
وقال لي :
ليس سوى قلم
هذا يد..وفم
رصاصة ..ودم