مصرى

معا سنجعل بالكلمة سلاح وبالحب درع ندافع عنكى يا مصر

الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 

هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 1:45 am

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

دلوقتى ياجماعه زاى ما احنا عارفين انى فى شباب كتير مش لقى شغل وبياخد المروض من بابا او ماما انا عندى موضوع وعاوزه اعرف الرد بتاعكم يمكن نستفيد من بعض
فالموضوع هو ,كلنا عارفين اننا فى زمان تقل فيه الوظائف وكثيرا من الناس
يشكون من ضعف الدخل 00
وسؤال ليه مش نشتغل شغل مربح بمعنى انه يخليك تصرف على نفسك ؟
عاوزه الاجابه من كل شاب هنا
والاجابه :هتبقى هو فين الشغل ده علشان نشتغل ؟؟؟
الشغل الى موجود هو انك ممكن تشتغل

(سباك اولحام او حداد او نجاراو كهربائى او خياطاو بتئع فى سوبر ماركت )
ياجماعه هو الشغل ده كده عيب او حرام او او0

لو مش عيب ولا حرام طيب ليه معظم الشباب يقول لالا مش هشتغل كده ؟؟؟
ارجو الرد ويارب نلقى حل علشان نشيل العباء من على اهالنا وكفايه عليهم لحد

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 2:04 am

الله ينور عليكي يا ميرة بجد موضوع جميل جدا بس انا عايز اقولك حاجة مفيش في مصر حاجة اسمها شغل مربح لان اكتر واحد في الشغل بياخد كام 20 جنية دة يوم لما يبقي اخد اما وجهة نظري انة لاتشتغل الا ما تعرف ولا تعمل الا ما هو ضمن اختصاصك ولا تعطي العمل اكثر مما يعطيك بمعني نة زي ما البلد تديني هديها وذا عملت بعمل غير عملك قدر انت ثمن مجهودك ولا تضيع جهدك هباء وقد يظنها البعض فشل او دلع او غير ذلك واعلم انة هنك كثير من وجهات النظر التي تعارضني ولكني لن اتراجع عن راي ابدا
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
gilberto
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 2:37 am

يا سلام هى دى المواضيع الهادفة والجميلة يا (اميرة الاحزان)

وسواء يعنى فى بلدنا فى شغل او مفيش مش مشكلة لان الشغل استغفر اللة شكلة بقى (حرام)

انتى عارفة حسنى مبارك قال انا هخصخص البلد وفعلا خصخصها ونتيجة دة اية اعلى مرتب ممكن يأخدة شاب فى اى مكان لا يتعدى ال300جنيه يعنى ميكفهوش مواصلات

وغير كدة اللى بيحصلة حاجة فى الشغل دة ملهوش دية يعنى لو حصل لاى شاب حاجة بيترمى برة الشركة علشان ملهوش تأمين بمعنى اصح

وفى حوادث كتيرة جدا حصلت لشباب من سيدى شحاتة برضة من النوع دة

يبقى بزمتك لو فى شغل او مفيش مش هتفرق صح ولا اية رأيك

احنا الشباب زى ما بيقولوا (المستضعفين فى الارض)

وربنا يسهل الحال فى المستقبل وممكن حال البلد يتعدل ويقولوا ان الشغل بقى حلال فى مصر

سعتها ممكن نتكلم عن الشغل

اضافة صغيرة بس انا وغيرى دلوقتى بندرس وفى كلية عارفة ممكن واحنا فى المحاضرة نفكر كدة ونقول طيب انا هذاكر وانجح وهجيب تقدير وبعد كدة اية........

وفى الاخر منلقيش حل يبقى نعمل اية ولا نقولك بلاش نعمل حاجة خلاص احنا رفعنا الراية (البيضاء)

(الاهلى فوق الجميع)

(gilberto)
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 2:45 am

مشكور على المرور ده اولا
ثانيا اسميحلى انت بتقول انك هتخلى شغلك زاى البلد ما بتعمل طب ازاى مه لو الريس مستغل ومادى انت هتكون زايه مهو الى بيحكم البلد وكمان انت بتقول شغل 20 جينه هو ال20 جيبنه فى اليوم مش فى الشهر 600 جينه فى الشهر يعنى لما يكون شاب فى بدايه حياته وياخد 600 جينه مش هيبقى كويس وممكن مع الوقت يبقى صحاب العمل الى هو موجود فيه يعنى الشغل مش مقياس لعطاء البلد لانى ممكن يكون الرئيس بتاع البلد مش كويس يبقى الشعب زايه اظن انه ده غلط
وزاى ما قال الرسول (صلى الله عليه وسلم )فيما معنى
انك لازم انك تتقان العمل لانك بتخد عليه اجر يبقى ازاى بتقارن شغلك وعطاءك وتقول الدوله
اتمنى انى مكنش تقلت عليك
اختك اميرة

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 2:54 am

gilberto
مشكور على المرور الرائع ده ومتشكره جدا لكلامك
بس انت ممكن تشتغل شغل خاص وممكن يكون اجرك حوالى 15 او 20 يعنى فى الشهر هيبقى كويس لواحد شاب عزاب يعنى ممكن انك تعمل جميعه وتشتغل ويبقى عندك مشروع لواحدك ياجماعه الحل بسيط محدش يقول الدوله
الدوله الى بيحكمها واحد مستغل يبقى احنا هنموت علشانه لا لازم نشوف حل وربنا يكرمنا وصدقينى ربنا مش بيخلى حد محتاج حاجه وبخصوص اصابه العمل انا اسمع انه بيصروفه مكفاءه ومعاش وفى حاجات بتعوض الى بيكون مصاب واحنا ليه نتوقع المرض والاصابه دلوقتى لما الانسان بيبقى سليم ليه مش يشتغل ويستنى المصروف ويبقى طويل عريض وبياخد فلوس من بابه او مامته يبقى ازاى بالله عليك فهمنى
وده الى انا عاوزه اوصله اننا لازم يبقى عدنا هدف يعنى الواحد يشتغل حتى لو فى شركه مبيعات او ينطف الشارع ليه لا مدام شغل شريف لكن فى شباب شغاااااال لا ولا يبقى ده بزمتك هيبقى فى يوم قد المسئوليه
بزمتك هيه دى الشباب الى رسول الله كان قايل عليهم
كل الهم لشاب انه يعمل شعره جيل وينزل الكليه واداى وش الضيف وان الله يحب المحسنين يبقى ازاى ده شاب
يقدر يخافظ على اسره وبيت ويبقى راجل يعتمد عليه واكرر الشغل مش عيب ومحدش يقول الدوله الدوله مش ليها زنب بجد لو الدوله انزل اشتغل شغل حر او او المهم بلاش حد يعد ويقول بلد فقر

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 2:59 am

انتى باين عليكى فاتحه مكتب توظيف وغسيل اموال وحتودينا فى داهيه

ربنا يستر

بس فيه سؤال

هو الشغل على التنايه حرام

ولا لازم تاكسى عشان البرستيج
كيمو
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 3:09 am

اولا انا بشكرك علي الرد الجميل دة ثانيا احب اقولك ان ال 600 جنية دول ميعملوش حاجة لشاب عايز يتجوز ويفتح بيت ويجيب اولاد وخاصة ودة الاهم ان الشغلانة مبتبقاش ديمة اما بالنسبة انة يكون هو صاحب العمل فدة شئ مستحيل ونصيحة لاي شاب مصري لو عايز تحقق احلامك او طموحاتك او عايز تبقي صاحب عمل كويس متفكرش في الشغل في البلد دي وعلي فكرة يا اميرة ممكن تمسكي الورقة والقلم وتحسبي ال 600 جنية يعملو اية دلوقتي لاي انسان وانا مش بتبطر علي النعمة بس لازم نحسب كل شئ بالمنطق والعقل والله انا في يوم كنت واقف مع واحد صاحبي في سوبر ماركت جاء شاب عمرة لا يتعدي الاثني عشر عاما وقال لصاحب الماركت عايز زجاجة زيت وكان هذا الشاب معة صديق لة فعندما اخذ الذيت وعرف ان ثمنها 10 جنيهات بكي فعندما سالتة قال كنت شغال 12 ساعة ويوميتي 15 جنية وروحت البيت ملقيتش امي عملت الغداء فعندما سالتها قالت لايوجد زيت لعمل الاكل ولا يوجد فلوس لشراء الذيت وجئت لشراء الذيت فوجت ان يوميتي يدوب تجيب زجاجة زيت 12 ساعة شوغل بزجاجة زيت ثم بكي الشاب والله وقد ابكاني معة

واسف جد علي الكلام الكتير دة بس كان لازم تعرفوا ان دي الحقيقة انك 12 ساعة شغل يجيبولك زجاجة زيت فقط
واة للايام تدور بينا واذا ناديناها تهجينا واذا مدحناها تلعن ابائنا
وبشكرك اميرة علي الموضوع
عاشقة وسوف
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 3:39 am

موضوعك جميل اوي وربنا يوفقك ويوفق كل الشباب اللي مش لاقيين شغل علي الاقل احنا بنات يعني لو قعدنا من غير شغل نقبوله شويه بس الشاب هيعمل ايه ربنا معاهم بجد انا عزراهم
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 3:43 am

مواقفك لا تحسد عليه
بس انا اسمع انهم هينزلوا الاسعار يبقى المشكله فين
انا الى عاوزه اوصله انى ليه الشاب يقول دى لا ودى اه طب ليه ما الكل شغل والشغل لا عيب ولا حرام يبقى ليه من الاول وده الى انا عاوزه اوصله ومشكور على اهتمامك ورودك بجد روووووووعه ومش تحرمنا من توجدك دايما

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 4:00 am

ع فكرة شبابنا مدلع ومش واخد الموضوع بجدية عايز شغل ع مزاجه ليه حيقول ازاي انا اشتغل هنا لا واصحابي يقولو عليا ايه لو شافوني حيقول ايه طيب لما يلاقو حضرتك قاعد ع قهوة او بتلف ف الشارع ؟ وعايز تتجوز وتفتح بيت وتتدخل بيوت الناس ع انهى اساس حيوافقو عليك مش لازم نفكر كويس وبعدين مفيش شغل حرام إلا إذا اشتغلت حاجه حرام فعلا .

ف الوقت الحالي ده محدش يفكر ايه نوع الشغلانه لا المهم انى اشتغل علشان اشيل شوية عن اهلي ومش لازم اهلك كفاية عليك انت والمسئولية الي حتكون فيها فين عقولكم وبعض جرب مش يمكن ترتاح ف اي شغلانه مش عجباك وترتاح فيها احسن من شغل الحكومة ولا ايه !
gilberto
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 4:07 am

انت دلوقتى بتقولى ان لازم الشاب يتقن عملة و600جنية مش وحش لشاب فى بداية حياتة بس فية مثل بيقول اللى ايدة فى المية مش زى اللى ايدة فى النار

ممكن تفسريلى يعنى اية لما الواحد يشتغل 12ساعة ويطلع عين اللى.........................
وفى الاخر تقوليلى مبلغ هايل فى بداية الحياة اصل انتى مجربتيش وعمرك ما هتجربى ازاى الشاب دة بيتعامل من صاحب الشغل بيبقى فية استحكار واستعباد وزل وفى الاخر صاحب الشغل يديلة اليومية بتاعتة (الفلوس) يعنى وهو مضرر باللة عليك بلاش تتكلمى فى حاجات انتى مجربتهاش

وباين من كلامك ان الشباب مش عاجب حضرتك عارفة لية لانك مش شايفة الظروف المحيطة بالشباب وكمان بتقولى الشاب مش همة غير انة يحط جيل على شعرة ههههههههههههههه

طيب يا ستى كمان المفروض تبصى على البنات اللى مش هممها حاجة غير انها تمشى تدلع فى الشارع وطول النهار عمالة تذوق فى نفسها عارفة لية علشان تعجب الشباب اللى بيشفوها وهى ماشية فى الشارع

كمان مستكترين على الشباب انهم يحطوا جيل على شعرهم (لا حول اللة يارب)

طبعا الكلام دة مش موجه لحضرتك لازم تفهمى كدة

انا بكلمك فى نقطة مهمة اوى وهى فين المعاملة والشغل والتشجيع اللى ممكن يحفزوا الشباب الى العمل؟؟؟!!!!!؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

وبشكرك مرة تانية على موضوعك الجميل يا (اميرة الاحزان)

(الاهلى فوق الجميع)

(gilberto)

اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 4:51 am

اخ gilberto
مش كل البنات زاى ما انت بتقول
ودلوقتى انت اما تلقى واحد صحاب عمل بيتامر عليك ابعد عنه وسيبه ودور على غيره وعلى فكره انا كلامى مش على حضرتك
انا بقصد الى بيروح شغل يوم واحد مجردانى صحاب الشغل يتكلم معه يماشى ويسيبه مش بيحس انه هو شغااااااااال عنده مش صحاب مكان يعنى مع الوقت هتعود ولا وصحاب العمل مش نافع ممكن غيره مش معنى كده انى اعد فى البيت وبابا وماما يدفعوا ليا واما افكر اتجوز اروح لماما وهيه بتصلى واقولها والنبى البنت دى عجبتى عاوز اتجوزها طب ازاى وانت اساسا مش نافع
انا اقصد الشباب البايظه الى بتقول لا ولاعلى اى شغل وازاى انا هنا وصحبى فلان هناك ارضى بنصيبك لو ربنا عاوزك تبقى مكانه كان زمنك مكانه
وانت بتقولى مش بنزل ولا بعرف لا انا بشوف ناس كتير كده بيكونه عايزين بابى ومامى يصرفوا عليهم وتجى تتكلم معهم يقولك هعمل ايه هو فى شغل طيب ما تنزل اشتغل اى حاجه
واتمنى انى مكنش طولت عليكم واكون وصلتك الفكره

المشرف العام
المشرف العام

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 11:23 am

بسم الله الرحمن الرحيم

أولاً شكراً أميرة الأحزان على الموضوع الرائع ده

ثانياً

يا كيمو اللى بيجبت 600 جنيه فى الشهر مش أحسن من اللى مش بيجيب حاجه خالص

هقولك مثال أنا مثلاً

بدأت أشتغل فى ورشة تصنيع حديد من حوالى 3 سنين

كنت باخد فى الأسبوع 100 جنيه يعنى 400 جنيه فى الشهر تقريباً

وبعد ما سبت الورشه اشتغلت فى كذا مكان

المكان اللى شغال فيه دلوقتى بوظيفة (لحام) اللهم لاحسد Smile اللهم لاحسد Very Happy

بجيب فى اليوم أقل من 100 جنيه بحاجة بسيطه دا فى اليوم مش فى الأسبوع

أقصد من الكلام ده

زى ما والدى علمنى

(من يخاف صعود الجبل يعيش أبد الدهر بين الحفر)

لازم نبدأ وأى كانت المرتب الضعيف اللى هناغده

ونتقى الله فى شغلنا يعنى نتقن العمل

وربنا سبحانه وتعالى مش بينسى عباده

شكراً يا أميره مره تانيه للموضوع المتميز

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.wasonnati.com/mktba
gilberto
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 1:45 pm

فكرتك وصلت يا اميرة

مشكورة على التعليق

(الاهلى فوق الجميع)

(gilberto)
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 2:00 pm

الشكر ليك انت على الرمرو
ويارب اكون وصلتك الى كنت عاوزه يوصل

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 2:03 pm

white knight
الشكر لله ورايك طبعا انا اعتز بيه وانت فعلا بكده كنت بتطبق النظريه انى الى بيبداء صغير لازم بيوصل والى بيشتغل احسن من الى مش بيشتغل خالص وده الى انا عاوزه اوصله
وشكرا على المرور

عضو جديد يا مرحبا
عضو جديد يا مرحبا

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 8:39 pm

مين الى قال الى مفيش شغل الشغل كتير بس الشباب هما الى مش فلحين الا فى النت والجل والمحز ء والملزق والهق والمق وشكرن
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 9:22 pm

شكر ليك انت على المتابعه
واتمنى انى كل الاعضاء يبقى غير الى انت بتقول عليهم

عضو جديد يا مرحبا
عضو جديد يا مرحبا

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 10:58 pm

مش كلهم يعنى
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 11:05 pm

قال عاوزنا نشتغل قال مالوة النوم
وبعدين يا اميرة نشتغل ازاى وكل مكان مكتوب فيه مطلوب انسه مش شاب قوليلى انتى
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   السبت أبريل 12, 2008 11:13 pm

مهو دلوقتى البنات الى بترضى باى شغل
وكمانمفيش بنت بتجى تشتغل وتقول اشوف صحبتى زاى شباب كتير
وكمان البنات بتحاول تعمل اى حاجه علشان تشتغل وتبقى زاى الشباب يبقى لسه تكست
المفروض تشوف البنات بتعمل ايه وتغير منهم وترضى باى شغل علشان توصل وصدقينى الى بيبداء صغير لازم بيوصل
ومشكور على المرور يانور

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:07 am

يا اميرة انا معاكي ان البنات بترضي باي شغل لانها مش هي الا بتصرف فالشرع بيقول ان الراجل هو المطلوب منة انة يصرف علي كل شئ والقانون يقول ن كانت المرأة تعمل فلها ان تنفق في الحياة الزوجية ربع ما تحصل علية فهي توفق علي اي شغل حتي لو كان فلوسة شوية اما الشاب لابد ان يقتني العمل المربح لة حتي يستطيع العيش وبعدين من الاخر بقي مصاريف اي بنت مش هتكون زي اي شاب وانا مبقولش ان بعض الاعمال عيب والله لو اي شاب لقي شغلة انشالة زبال بس بمرتب كويس والله ليشتغل حتي لو كان حاصل علي اية حتي بس سلامات يا مصر
الافضل
عضو جديد يا مرحبا
عضو جديد يا مرحبا

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:09 am

عشان البنات ممكن تابض فى حدود 100_150

جنيها

كبره لاكن الشباب مينفعش يابض كده
الافضل
عضو جديد يا مرحبا
عضو جديد يا مرحبا

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:12 am

الله يكرمك يا كيمو وتلاى شغل كويس
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:34 am

ياجماعه انتوا بتتكلموا فى 150-200 ده مش احسن من مفيش خالص
ولو انتوا عايزين الشباب يعدوا طوال اليوم على النت وباليل ياخد فلوس من بابى وينزل يتماشى فى الشارع
انا الى عاوزه اوصله ليكم انى البلد ملهش دعوه بالى بيحصل مش عجبك الحكومه وهيه مش كويسه يبقى نبعد عنها ده كلام اجادنا ابعد عن الوحش
واشتغل شغل حر وهجيب فلوس بس مش معنى كلامكم انى الشاب يعد فى البيت ويعد يقول اعزار ملهاش معنى
ياجماعه لازم تتضحى علشان توصل
white knight عجبنى اوى العضو لما قال لازم تبداء من الاول وهتوصل
مش نعد فى البيت ونقول البلد وحشه ومفيش شغل دى بتكون حجه الضعيف

زائر

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:39 am

كلام رائع يا اميرة بس بعيد عن ان شغال والحمد لله
لكن ازاى عاوزة نشتغل واحنا متاكدين ان القبض د رايح رايح وانت عارفه طبعا يروح فين ولمين
ربنا يرحمنا برحمته
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:43 am

بس اشتغل وحاول انك تخلى بالك من فلوسك وربنا هيكرمك وربنا مش بيضيع اجر حد
وكمان قول يارب وسيب الباقى على ربنا ونعمه بالله

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:52 am

نتكلم بالعقل شوية شغل حر يعني اية يعني افتح مصلحة خاصة بية ياما اشتغل عند واحد زي شركة قطاع خاص مثلا بالنسبة ان الشباب يفتح مصلحة دة شئ مستحيل لسببين الاول انة مفيش الراس مال والثاني انة لو في راس مال وجيت تعمل المصلحة هيطلعلك بدل العقبة عشرة وعلي فكرة انا جيت اعمل المصلحة وفشلت ومثال بسيط انا شاب من الا انت بتتكلمي عليهم جية يعمل زي مانتي بتقولي جيت افتح مصلحة (صالة كمال جسام ) ومعاية مبلغ معقول من المال ولما نويت الحديد بقي غالي غير كدة لو المبلغ الا معاية جاب الحديد ودة مستحيل عايز قدة مرتين علشان اجيب مكان ولو جيبت مكان عيز قد الا فات توضيب شوفتي بقي انة صعب تفتح مصلحة ولكن ليس مستحيل وعلي فكرة هتقولي انت مسعيتش وري الموضوع دة بالعكس انا قعدت سنة بجري علي المصلحة دي وفي الاخر فشلت اما بالنسبة لو اشتغلت مع شخص خر اعرفي واتاكدي انة في اي لحظة ممكن يقولك بالسلامة مش عايزين النهاردة وبعدين مهما قولتلك مش هتعرفي اية الا انا عايز اقولة لانة مبيتقلش بيتحس فقط اما بالنسبة لمصر احنا مبنجبش اللوم عليها احنا بنجيب اللوم علي الاوضاع الا وصلت ليها
الافضل
عضو جديد يا مرحبا
عضو جديد يا مرحبا

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:53 am

يعنى ابا بخيل ولا ايه اسرف ما فى الجيب ياتيك ما فى الغيب وخليه على الله
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 1:11 am

اولا الافضل انت صح
بس مش انك تشتغل طوال اليوم او الشهر وفى قاعده مع اصحابك كله يروح ده بقه اسمه اسراف

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 1:15 am

كيمو ربنا معاك
بس الى انت تعمله انك تدعى ربنا انه يزيدك وتعمل المشروع الى فى دماغك وربنا مش بينسى حد خليك فاكر ده
حتى لو ايه وانى صحاب الشغل يقولك بسلامه
انت قوله فى ستين سلامه
وشوف غيره ما دام انت بصحتك وانتوا يا جماعه لسه شباب بلاش التشائم ده خليكم عندكم امل فى ربنا وفى بكره
وربنا معنا ومعكم قول امين

زائر

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 1:26 am

امين وعاوز ردك على مواضيعى الا انا حاططها
كيمو
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 1:30 am

امـــيــــــــن وعرفة علشان خاطر الدعوة دي انا حاسس ان ربني هيكرمني قريب جدا
كيمو
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 1:34 am

وبشكر اخوية الكبير فارس علي كلامة الجميل جدا الا باذن الله هعمل بية وانا بحترم رايك جدا يافارس والله
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 1:40 am

ان شاء الله

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 3:32 am

ايوخ على الاحترام يا كيمو اية الحلاوة دى يا واد انت محترم من غير حاجة

(الاهلى فوق الجميع)

(gilberto)
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 3:43 am

ربنا يزيد ويبارك

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 4:00 am

ان شاء الله ربنا حيكرمك قريب
كيمو
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 4:10 am

انا بشكركم علي الدعوات الجميلة دي وبشكرك يا جيلبيرتو اوووووووووووي
gilberto
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 4:31 am

الشكر للة يا كمال

(الاهلى فوق الحميع)

(gilberto)
Mr.Hosam
المشرف العام
المشرف العام

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 12:41 pm

الشغل عمرة ماكان عيب العيب الاى انت تعتمد على الغير لابد ان يعتمد الشباب على انفسهم واشكرك على طرح هذا الموضوع المهم للغاية

الذي يتالم ولا يتكلم..........................

والذي يبكي ولايصرخ................

والذي يحب ولاينسى......................

( mr.hosam)
المشرف .........العام

اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأحد أبريل 13, 2008 1:24 pm

الشكر لله وده راي اعتز بيه من حضرتك

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الإثنين أبريل 14, 2008 12:57 am

اميرة الاحزان
موضوع اكثر من رائع
_________------------

ادعوا من الله..ان نسارع بالايمان بهذه الفكره
وكلما سارعنا بالاعتراف بان اى وظيفه من شانها مساعدتى ومساعدة اهلى مرحب بها"طالما هى حلال"
كلما كان هذا افضل لنا بالتاكيد
__________-----------------_______--------------
مشكوره على الموضوع المثير

gilberto
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الإثنين أبريل 14, 2008 4:35 am

يا سلام يا ابو مرفت واللة حكيم اوى اية الحلاوة دى

(الاهلى فوق الجميع)

(gilberto)
أبو تريكه
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الثلاثاء أبريل 15, 2008 10:17 pm

الموضوع كبير ياجماعه وان شاء الله نلاقوا شغل اي شغل المهم نكافح علشان نوصل للي احنا عايزينوا ..وشكرا يااميره علي الموضوع المهم ده..

عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الثلاثاء أبريل 15, 2008 10:42 pm

ابو تريكه العفو ومشكور على المرور

المشرف العام
المشرف العام

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء أبريل 16, 2008 2:46 am

السلام عليكم

صاحبة السمو (( اميرة الاحزان )) بجد انتى بتكتبى مواضيع هايلة جدا

وبجد الموضوع فوق الوصف
وبيناقش مشكلة كبيرة جدا وخصوصا فى الايام دى

وانا موافق الفارس على راية ان دايما اللى بيبدا بيعلى انما اللى بيقف بيفضل طول عمرة مكانه وعمرة ما هايطع ولا هايعلى

وعلى فكرة شبابنا بيقول كده عشان ساعات بيقول ان انا مكانى مش هنا او مكانى انى اشتغل شغلانة احسن من كده وعشان كده كله بيلجا لفكرة السفر عشان مش فى حد يعرفة هناك

وكل واحد بانى امالة وامنياتة ومعلقها فى شماعة السفر وان الشغل فى بلادنا فى المكان الفلانى حرام وعيب والله انا اعرف ناس بكاليريوس وناس استاذة وبيشتغلو سواقين

بس اهم حاجه يا جماعة الرضى عن النفس و الطموح وعدم فقدان الامل

ارضى عن نفسك فى اى مكان هاتشتغل فية مهما كان شغلك وانت هاتعمل وهاتنج وتوصل

وبجد موضوع هايل يا صاحبة السمو (( اميرة الاحزان))

اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء أبريل 16, 2008 6:47 am

اولا نورتنا بعد فتره طويله
ومشكوره على المرور ورايك انا اعتز بيه

عضو فعال
عضو فعال

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء أبريل 16, 2008 6:07 pm

اول شى
مشكوره اختى على الموضوع
تانى شىء مين قال ان مصر ما فيها شغل
بالعكس هنا شغل كتير بس الشباب
المصرى مش طموح الشباب عايز الفلوس والشغل يجيله
لحد عنده فى بيتهم
تعرفى ان احنا هنا فى دمياط الولد الصغير بيكون عمره 12 سنه
وبيشتغل بياخد راتب فى الاسبوع ما يقل عن 200 جنيه فما بالك
بقا لمه يكبر ويصير شاب
مشكلتنا زى ما انا قولتلك اننا عايزين ننام فى بيوتنا وناخد فلوس والشغل يجيلنا على الجاهز
اميرة الاحزان
عضو فوق الوصف
عضو فوق الوصف

مُساهمةموضوع: رد: هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟   الأربعاء أبريل 16, 2008 11:19 pm

صح والله يا احمد
وكمان مش كلهم بس اكترهم
وربنا معهم ويبقى احسن من كده
ومشكور على المرور

هو الشغل فى بلدنا عيب ياجماعه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية